Hvorfor trener jeg, egentlig?

I mars 2009 får jeg diagnosen Churg-Strauss. Det er som å få en knyttneve i magen. Jeg hadde lenge vært syk, veldig syk, men ville ikke innse det selv. Da jeg endelig kom inn på sykehuset kom jeg i rullestol, ute av stand til å gå selv. Jeg har trent meg opp fra å sitte i den stolen, til å klare å karre meg gjennom New York Marathon. Veien dit har vært lang og tung. Blod, svette og tårer er ikke fullt ut dekkende. Men jeg har klart det, og det er jeg stolt av. På grunn av at jeg er blitt syk, må jeg trene. For å klare meg gjennom hverdagen. Men å trene, det er god medisin det, ikke sant;)

Etter jeg ble syk satte jeg meg som mål å gjennomføre et maraton i året. Det gir meg både motivasjon og inspirasjon til å trene året gjennom. I denne bloggen vil jeg skrive om hvordan jeg trener, hva jeg trener og om hvordan jeg har det. Sånn egentlig.

mandag 22. august 2011

Hvor langt er ett minutt?

Det har vært skrevet mye om dette i media de siste ukene. Hvor langt er ett minutt? Svaret ser ut til å være at jo eldre du er, jo fortere går ett minutt. Det kan hende at det er sånn. Men jeg har et alternativt svar på det spørsmålet.

Si at du kommer hjem fra jobben en mandag kl 16.00. La oss ta utgangspunkt i at vi snakker om denne mandagen, for å gjøre ting enklere. La oss si at du har lovet deg selv at du innen kl. 18.00 skal stå klar ute ved søppelsuget (i mitt tilfelle) for å starte ukens intervalltrening. Går de 120 minuttene fort eller sakte? Fort! Veldig fort.

Så er du i gang med intervalløkten, og på planen står det at du skal løpe så fort du klarer i 4 minutter, for så å gå i 4 minutter. Så skal dette gjentas 5 ganger. Går de 4 minuttene hvor du skal løpe fort eller sakte? Veldig sakte! Du løper og løper og løper. Du venter så lenge du klarer før du ser på klokka første gang. Hvor lang tid er det gått? Rett i overkant av 1 minutt! Du løper videre, sliter deg fremover. Før du igjen ser på klokka. Bare for å oppdage at du så vidt er halvveis. Jeg spør enda en gang. Går de 4 minuttene fort eller sakte? Svaret er SAKTE!!!

Så svaret på spørsmålet om hvor langt ett minutt er, avhenger mer av form enn av alder....

Jeg har som dere kanskje forstår vært gjennom en intervalløkt i dag. Og de 4 minuttene som dragene varer er fantastisk lange. Det første minuttet går helt fint, det andre går greit. I løpet av det tredje begynner jeg å telle lyktestolpene jeg løper forbi for å få noe annet enn sekunder å tenke på, og i det fjerde minuttet tenker jeg bare på at jeg snart dør. Men jeg klarte det! Og jeg toppet det hele med en kjempespurt på 1 minutt i overbakke.

Knall, Torill!

2 kommentarer:

  1. Så flink du er! Intervaller må jo være knalltøft!

    SvarSlett
  2. Ja, det er tøft synes jeg, men har bestemt meg for endelig å gjennomføre dem..... Så gjenstår det å se om det blir noen effekt. Målet er å klare å løpe mila litt raskere:)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails