Hvorfor trener jeg, egentlig?

I mars 2009 får jeg diagnosen Churg-Strauss. Det er som å få en knyttneve i magen. Jeg hadde lenge vært syk, veldig syk, men ville ikke innse det selv. Da jeg endelig kom inn på sykehuset kom jeg i rullestol, ute av stand til å gå selv. Jeg har trent meg opp fra å sitte i den stolen, til å klare å karre meg gjennom New York Marathon. Veien dit har vært lang og tung. Blod, svette og tårer er ikke fullt ut dekkende. Men jeg har klart det, og det er jeg stolt av. På grunn av at jeg er blitt syk, må jeg trene. For å klare meg gjennom hverdagen. Men å trene, det er god medisin det, ikke sant;)

Etter jeg ble syk satte jeg meg som mål å gjennomføre et maraton i året. Det gir meg både motivasjon og inspirasjon til å trene året gjennom. I denne bloggen vil jeg skrive om hvordan jeg trener, hva jeg trener og om hvordan jeg har det. Sånn egentlig.

torsdag 18. august 2011

Grete Waitz`siste løpetips

I Dagens Nærligsliv finner vi et maratonprogram fra Grete Waitz april 2011. Dette skrev hun rett før hun døde, og det var rettet spesielt til deltakerne i Oslo Maraton. Hun stilte opp for alle oss andre, hele veien. Kunne hun hjelpe andre, så gjorde hun det.

Jeg var så heldig å få møte Grete Waitz i New York da jeg skulle løpe maraton der i 2009. Det er et møte jeg aldri kommer til å glemme. Maratondronningen i egen person. Hun var travelt opptatt på standen til Adidas, men hadde satt av en time til å signere autografer, og når denne timen var over, fikk jeg altså treffe henne.

Et fantastisk møte med ei fantastisk dame!

Hun visste at jeg også var syk og hun ønsket meg lykke til med løpet og alt annet. Jeg fikk med meg to gode råd på mitt første maraton; Ta det med ro, og drikk når du har anledning. Gjett om jeg fulgte de rådene.

I forbindelse med at jeg fikk min diagnose Churg-Strauss jobber jeg med et prosjekt som heter Løp for Livet. (Se gjerne første utkast på www.lopforlivet.no) Dette skal være en elektronisk møteplass for mennesker som ønsker å få drahjelp med å komme seg i aktivitet. Det blir forum hvor deltakerne kan diskutere seg i mellom og også et sted hvor de kan få svar fra et kvalifisert panel. De skal få tilpassede treningsprogram og tips og råd i forbindelse med eget kosthold. Vi åpner opp for sponsorer og annonsører også. Dette var dagens reklame...

Jeg satt på jobben og ante fred og ingen fare da telefonen ringte. (Ikke at det er så uvanlig....)

-Tromsø Event, du snakker med Torill
-Hei, dette er Grete Waitz..

...og da ramler jeg nesten av stolen!

Jeg hadde noen uker tidligere rettet en forespørsel til henne om hun kunne tenke seg å engasjere seg i Løp for Livet. Og nå ringte hun for å si at det ville hun gjerne! Hun syntes prosjektet var veldig bra, og ville gjerne bidra. Jeg kunne få benytte alle nyhetsbrevene hun skrev for Oslo Maraton, og hun kunne også besvare enkelte spørsmål som ville komme inn gjennom forumet. Var det noe jeg lurte på eller trengte svar på, var det bare å sende en mail, eller ringe på telefonen til Jack, for egen mobil hadde hun ikke;)

Jeg ble så glad! Glad for at hun likte prosjektet og lykkelig for at hun ønsket å støtte det. Så det at hun alltid ville hjelpe når hun kunne, det er sant.

Tilbake til maratonprogrammet hun har laget. De begynner denne uken og varer i 6 uker frem til Oslo Maraton. Jeg har sett mest på programmet som er beregnet for de som ønsker å løpe på 4-4,5 timer. Det er nok litt for ambisiøst for meg, men det som er morsomt, er at det er ikke så veldig store avvik fra det programmet jeg allerede har laget. Det eneste er at i hennes program er det lagt opp til 4 økter i uken, mens det jeg har har 3 økter. Men jeg ble inspirtert til å ta meg en løpetur i dag også, lett jogging + noen lette drag. Etter anbefaling fra Grete Waitz.

2 kommentarer:

  1. For et fint innlegg.
    Jeg løper også med et halv øye på Gretes programmer, men jeg ender ofte med å ta hver uke 2 ganger, og som deg holder jeg meg til 3 ganger i uka, eller sånn cirka annenhver dag.
    Hvis ikke streiker beina!

    (starstruck?)

    SvarSlett
  2. Takk,)
    Tre ganger i uka er mer enn nok. Jeg orker ikke mer enn det;) Dersom du skal delta på Oslo maraton sees vi kanskje. Jeg har endelig fått avklart at jeg kan være med. Så nå MÅ jeg bare holde treningen i gang...

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails