Hvorfor trener jeg, egentlig?

I mars 2009 får jeg diagnosen Churg-Strauss. Det er som å få en knyttneve i magen. Jeg hadde lenge vært syk, veldig syk, men ville ikke innse det selv. Da jeg endelig kom inn på sykehuset kom jeg i rullestol, ute av stand til å gå selv. Jeg har trent meg opp fra å sitte i den stolen, til å klare å karre meg gjennom New York Marathon. Veien dit har vært lang og tung. Blod, svette og tårer er ikke fullt ut dekkende. Men jeg har klart det, og det er jeg stolt av. På grunn av at jeg er blitt syk, må jeg trene. For å klare meg gjennom hverdagen. Men å trene, det er god medisin det, ikke sant;)

Etter jeg ble syk satte jeg meg som mål å gjennomføre et maraton i året. Det gir meg både motivasjon og inspirasjon til å trene året gjennom. I denne bloggen vil jeg skrive om hvordan jeg trener, hva jeg trener og om hvordan jeg har det. Sånn egentlig.

torsdag 11. august 2011

Drittdag!

Fy fader! I dag burde jeg egentlig aldri ha stått opp. En skikkelig drittdag, for å si det mildt. Da jeg kom hjem fra en endeløs dag på jobb hadde jeg mest lyst til bare å ligge på sofaen å grine. Men jeg skjønner jo at det ikke går an, så etter noen timer klarer jeg å ta meg sammen. Så noenlunde iallefall;)

Planen var å løpe en runde på drøyt 5 km. Jeg merker fortsatt på kroppen at jeg løp langt på tirsdag. Etter 1 km hadde verken bein eller hode lyst til å løpe noe særlig mer, men jeg er ikke så glad i å gå i fullt løpe-mundur....Så da ble det til at jeg tok noen intervalldrag istedet. Det ser litt bedre ut (i tilfelle jeg skulle møte noen kjente). Og jeg synes faktisk er litt morsomt også. Mens jeg gikk og løp omhverandre tenkte jeg på en annen som gjorde det. Husker dere Ådne Søndrål? Han småkjekke skøyteløperen som har OL-gull på 1500 meter. Han prøvde en slags intervallvariant på 5000 og 10000 meter. Han var jo elendig til å gå langt i sånn passelig bra fart, så han mente at det kanskje kunne fungere å gå rolig en runde og deretter spurte en runde. Det fungerte ikke, han ble aldri noen langdistanseløper.

Tja, noe må man jo tenke på når man løper, tenker jeg. Og da kan jeg like gjerne tenke på Søndrål som på noe annet.

Når jeg kom hjem for å sjekke den eksakte tiden og distansen på RunKeeper har den spilt meg et puss igjen. Jeg vet at løypa ikke er 7 km lang. Hadde den vært det, hadde jeg satt en uslåelig personlig rekord i dag, og det har jeg helt sikkert ikke gjort.

Allikevel er jeg ganske fornøyd med meg selv. Jeg klarte å mobilisere nok krefter og energi til å komme meg ut. Jeg beveget meg i overkant av 5 km, fikk lurt inn en intervalløkt og forbrant mange kalorier!

Jeg måtte forresten se på et bilde av Søndrål. Enten har han forandret seg veldig, eller så er det jeg som har forandret smak. Han er ikke så kjekk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails