Hvorfor trener jeg, egentlig?

I mars 2009 får jeg diagnosen Churg-Strauss. Det er som å få en knyttneve i magen. Jeg hadde lenge vært syk, veldig syk, men ville ikke innse det selv. Da jeg endelig kom inn på sykehuset kom jeg i rullestol, ute av stand til å gå selv. Jeg har trent meg opp fra å sitte i den stolen, til å klare å karre meg gjennom New York Marathon. Veien dit har vært lang og tung. Blod, svette og tårer er ikke fullt ut dekkende. Men jeg har klart det, og det er jeg stolt av. På grunn av at jeg er blitt syk, må jeg trene. For å klare meg gjennom hverdagen. Men å trene, det er god medisin det, ikke sant;)

Etter jeg ble syk satte jeg meg som mål å gjennomføre et maraton i året. Det gir meg både motivasjon og inspirasjon til å trene året gjennom. I denne bloggen vil jeg skrive om hvordan jeg trener, hva jeg trener og om hvordan jeg har det. Sånn egentlig.

søndag 28. august 2011

Første innetrening på lenge!

Jeg har gjennomført alle mine tre treningsøkter som planlagt denne uken, men det begynte å krible litt i bena på formiddagen i dag. Det er mulig jeg ble inspirert av de fantastiske idrettsutøverne som deltar i Friidretts-VM...

Det regnet og jeg hadde ikke så lyst til å løpe gatelangs i dag, så jeg stakk innom SATS Langnes en tur. Jeg har dårlig samvittighet for at jeg ikke har vært der på lenge, jeg som er ansatt der til og med. Jeg stepper riktignok bare inn og tar noen økter i resepsjonen dersom de er i beit, men allikevel. Nå er det pusset opp, og det er blitt skikkelig fint.

Det murrer litt i den høyre hofta, så jeg tror jeg gjorde lurt i å ikke løpe idag. Istedet ble det 30 minutter på Elipsemaskin. Erfaringsmessig vet jeg at denne treningsformen fungerer fint for meg som alternativ til løping. Da jeg trente til New York Marathon i 2009, fikk jeg løpeforbud og måtte trene de siste 6 ukene på elipse. Jeg liker denne treningsformen, og av og til er det hyggelig å trene sammen med andre.

Jeg prøvde meg på noen drag på tredemølla, men jeg kjente murringen i hofta med en gang, og valgte å la mølla være.

Jeg avsluttet økten med mage- og ryggøvelser. Noe som også er blitt forsømt i disse herlige sommermånedene. Jeg får se om jeg klarer å få lagt litt styrke inn i treningsplanen.

Alt i alt en flott bonus-økt;)

4 kommentarer:

  1. Heisan. ble tipset om bloggen din av Toneklone. Utrolig at du har den motivasjonen etter at du ble syk. OG det er helt sant, trening hjelper mot det meste!!

    klem fra meg

    SvarSlett
  2. Hei Sassa,

    Tusen takk for hyggelig tilbakemelding;) Trening er undervurdert i mange sammenhenger, det er helt sikkert. For å holde motivasjonen oppe, melder jeg meg på til en del løp. Det er artig og sosialt å være med på, og jeg får gjerne kombinert det med det jeg liker aller best; å reise;)

    Jeg har vært innom bloggen din, og jeg vil gjerne at du blir med oss på www.lopebloggere.blogspot.com.

    Og spre gjerne informasjon til andre løpebloggere du kjenner. Og meld deg gjerne som følger også. Huff, dette ble mye....

    Klem tilbake;)

    SvarSlett
  3. Spændende at læse om alternativer til den udendørs løbetræning. Hvad gør du om vinteren, når der ligger meget sne? Ski. Men løber du udelukkende indendørs på løbebånd, cross trainer m.m. eller sker det, du løber ude? Jeg har nemlig købt pigløbesko i Norge (!) og løber gerne om vinteren nu på is og sne. Det er ret sjovt, synes jeg! :)

    SvarSlett
  4. Hei Megan,
    Jeg går litt på ski om vinteren, men jeg er ikke noe flink til det. Jeg gjør det mest for å komme meg ut, og for naturopplevelsens skyld. Jeg trener en del inne på SATS, spinning, mølle og elipse i tillegg til litt styrke. Og jeg er den lykkelige eier av et par suverene Asics med pigg så jeg løper ute på snø. er det isete trener jeg heller inne, eller jeg dropper treninga helt...;)

    Hvordan er det med deg? Klarer du å løpe avslappet på isføre? Eller blir det anspent og stiv løping?

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails