Hvorfor trener jeg, egentlig?

I mars 2009 får jeg diagnosen Churg-Strauss. Det er som å få en knyttneve i magen. Jeg hadde lenge vært syk, veldig syk, men ville ikke innse det selv. Da jeg endelig kom inn på sykehuset kom jeg i rullestol, ute av stand til å gå selv. Jeg har trent meg opp fra å sitte i den stolen, til å klare å karre meg gjennom New York Marathon. Veien dit har vært lang og tung. Blod, svette og tårer er ikke fullt ut dekkende. Men jeg har klart det, og det er jeg stolt av. På grunn av at jeg er blitt syk, må jeg trene. For å klare meg gjennom hverdagen. Men å trene, det er god medisin det, ikke sant;)

Etter jeg ble syk satte jeg meg som mål å gjennomføre et maraton i året. Det gir meg både motivasjon og inspirasjon til å trene året gjennom. I denne bloggen vil jeg skrive om hvordan jeg trener, hva jeg trener og om hvordan jeg har det. Sånn egentlig.

torsdag 1. september 2011

En bra treningsøkt i skikkelig bonus-vær

Jeg må åpne med noen ord om været! I dag har det vært et fantastisk bonus-vær. Det var meldt grått, trist og regn og 10-12 grader. Dagen startet riktignok sånn, men utover ettermiddagen har det klarnet opp, og sola skinner nå fra nesten skyfri himmel. Soldager som denne smaker ekstra godt litt sent på sesongen. Herlig!

På planen min står det at jeg skal løpe mellom 5 og 8 km, og RunKeeper, som jeg forøvrig liker bedre og bedre, påstår at jeg gjennomførte 6,4 km. Jeg klarte å holde jevn fart hele veien, og tempoet lå en tanke over det jeg pleier. Kan det hende at den systematiske treningen de siste tre ukene kan ha gitt litt fremgang? Alt føles bedre, iallefall.

Jeg liker å ha musikk på øret når jeg løper, men jeg er helt håpløs når det gjelder å finne frem til gode løpelåter. Jeg fikk noen tips  av Lene, og et par av de låtene var helt supre. Jeg kan ikke skjønne at jeg ikke har lastet ned Sledgehammer tidligere? Helt suveren å løpe etter;) Og så er det en som jeg tror heter 100 dage. Fantastisk fin låt, men jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om det er en låt som er god å løpe til, eller om det er bedre å ha den på i bakgrunnen når jeg ligger og sløver på sofaen. For et problem.

Fra verandaen en annen solskinnsdag
I morgen skal jeg til Oslo, og ukens langøkt kommer til å gå rundt og rundt på Sognsvann på lørdag.


2 kommentarer:

  1. Var spændt på, hvad du synes om musikken som løbesange. Som jeg vist skrev til dig, løber jeg ikke udelukkende på beat'et. Jeg mærker sangen, teksten, den stemning der er, og det giver mig power eller energi. Lidt forskelligt. Men Nephew sangen er min power sang. Så løber jeg til! :))

    Tror det med sange er meget individuelt. Så det er spændende at høre, hvad du synes og hvad du kan bruge og hvorfor og hvad du ikke kan bruge og hvorfor! ;) Hvilke sange løber du selv til?

    God lørdag, godt løb!

    SvarSlett
  2. Jeg liker 100 dag veldig godt;) og sledgehammer blir jo aldri feil! Kan ikke forstå at jeg ikke har kommet på den låten selv.

    Noen av mine låter som har fulgt meg lenge er disse:

    Pump It - the Black eyed peas
    Vertigo - U2
    The way you move
    Mercy - Duffy
    Summer of 69 - bryan Adams
    Tigergutt - CC Cowboys
    waka waka
    Ride Boy - Rihanna

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails