Hvorfor trener jeg, egentlig?

I mars 2009 får jeg diagnosen Churg-Strauss. Det er som å få en knyttneve i magen. Jeg hadde lenge vært syk, veldig syk, men ville ikke innse det selv. Da jeg endelig kom inn på sykehuset kom jeg i rullestol, ute av stand til å gå selv. Jeg har trent meg opp fra å sitte i den stolen, til å klare å karre meg gjennom New York Marathon. Veien dit har vært lang og tung. Blod, svette og tårer er ikke fullt ut dekkende. Men jeg har klart det, og det er jeg stolt av. På grunn av at jeg er blitt syk, må jeg trene. For å klare meg gjennom hverdagen. Men å trene, det er god medisin det, ikke sant;)

Etter jeg ble syk satte jeg meg som mål å gjennomføre et maraton i året. Det gir meg både motivasjon og inspirasjon til å trene året gjennom. I denne bloggen vil jeg skrive om hvordan jeg trener, hva jeg trener og om hvordan jeg har det. Sånn egentlig.

fredag 1. april 2011

Gå i hennes spor

Mange av oss trener for å holde oss i form, eller fordi vi vil se bra ut. Eller begge deler.

Og oppe i alt styret med å få tid til å presse inn 5 treningsøkter pr uke, glemmer vi at det finnes mange som helt sikkert drømmer om å kunne få lov til å slappe av og hvile.

I Mali for eksempel, må kvinner og barn gå flere kilometer daglig for å hente vann. De går altfor langt fordi de må. Vi rører oss for lite fordi vi ikke gidder.

Jeg oppfordrer alle til å bli med på Care sin kampanje "Gå i hennes spor"
Inntektene går til å bygge brønner for kvinner i Mali (så de slipper å gå så langt for å hente vann), og når konkurransen er ferdig, trekkes det ut to vinnere som får være med ned til Mali på besøk til noen av CAREs prosjekter.


Bli med å gå mer - for at de skal få gå litt mindre.

Kan du gå 8000 skritt i 30 dager?

Da vil to ting skje: Du bidrar til å hjelpe kvinner ut av fattigdom, samtidig som du hjelper din egen helse. Du kan også vinne en reise til Mali. Er du med?

Verdens helseorganisasjon (WHO) anbefaler oss alle å gå 10 000 skritt om dagen. Det er mye for oss som sitter på kontor det meste av dagen, derfor har CARE valgt 8000 skritt. Med litt ekstra innsats er dette oppnåelig for de fleste av oss – og det har stor betydning for helsen vår.
Ved å være med på kampanjen ”Gå i hennes spor” og gå 8000 skritt om dagen i 30 dager, bidrar du med en hundrelapp til CAREs brønnprosjekt i Mali. Å bygge flere brønner er et viktig tiltak som gir en enklere hverdag for jenter og kvinner i et av verdens fattigste land – men det koster penger. Med denne kampanjen håper CARE å samle inn nok penger til flere nye brønner, samtidig som vi selv blir sprekere. Skrittkampanjen ”Gå i hennes spor” er det CARE Norge og Grete Roede som sammen står bak.

Trening med mening: Påmelding fra 1. mars og helt fram til 20 . april 2011: www.care.no/spor

Sjekk også ut facebookevent (http://www.facebook.com/#!/event.php?eid=165904053458709)

Jeg oppfordrer alle til å bli med på dette prosjektet. Selv er jeg selvfølgelig med;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails